Antaba

Średniowieczne antaby – tajemnicze symbole na drzwiach i skrzyniach

Co to są antaby i jak powstały?

Archiwum prywatne autorki

Antaba to metalowy uchwyt, najczęściej w formie obręczy czy pałąka i ruchomy w różnym stopniu, który służył do otwierania skrzyń, drzwi lub bram. Historycy sztuki nazywają go antabą (lub hantabą, z niem. die Handhabe – rękojeść). Często miały formę głowy lwa lub gryfa. Umieszczone w okuciach mebli lub obudowie zegarów bywały głównie dekoracją, ale na boku trumny i na przykład na dekoracyjnych wazach pełniły bardziej praktyczną funkcję, umożliwiając ich przeniesienie.

Antaba umieszczona na drzwiach lub bramach (furtach), najczęściej w postaci lwiej głowy z ruchomą obręczą, służyła często za kołatkę. Antaby były wykonane z brązu, żelaza, mosiądzu lub srebra. Ich kształt i zdobienie zależało od stylu, regionu i epoki. Pojawiały się w różnych częściach Europy, Bliskiego Wschodu i Azji. Podobno najstarsze znane antaby pochodzą z VII wieku i znajdują się w Iranie. W czasach hellenistycznych służyły właścicielom niewolników do podkreślenia swojej pozycji. W starożytnej Grecji niewolnicy byli przykuwani łańcuchem do przymocowanego na drzwiach ciężkiego pierścienia, gdzie witali gości.

Ale głównie kojarzymy je ze średniowieczem, a najczęstsza ich forma występująca w sztuce romańskiej i gotyckiej to lwia maska z uchwytem do stukania w zębach.

Podobnie jak posągi lwów przy stopniach prowadzących do pałacu czy przy ogrodzeniu, umocowana na drzwiach oprócz funkcji użytkowej antaba spełniała również funkcję apotropaiczną – czyli odstraszała złe moce od danego domostwa, broniła im wstępu. Gisernicy mogli więc nadać swoim wyrobom naprawdę fantazyjne kształty – a im groźniej wyglądała antaba, tym lepiej dla domowników. Szczególnie nadawały się tutaj do wykorzystania wszelkie mitologiczne potwory, zwłaszcza że wkrótce kowale odeszli od klasycznej formy kołatki (obręczy w uchwycie), z mistrzostwem stylizując ciała zwierząt tak, aby przede wszystkim łatwo je było uchwycić w dłoń i mocno uderzyć w drugi kuty element umieszczony pod spodem. Stara polska nazwa antaby to dzierżak.

Motyw lwa lub innych potworów nie był więc tak zupełnie nowy w średniowieczu, lecz dopiero w tym okresie sztuka poddała diabolicznej deformacji naturalistyczny wizerunek lwiej głowy i na drzwiach kościołów pojawiły się maski groźnych potworów.

Gisernicy – celebryci średniowiecza

Gisernik to odlewnik przedmiotów z metalu w specjalistycznym warsztacie odlewniczym, inaczej giserni. Gisernie były często zlokalizowane w pobliżu kopalń, hut lub miast. Gisernicy w średniowieczu byli ważnymi rzemieślnikami, którzy produkowali różne przedmioty z metalu, takie jak broń, zbroje, monety, biżuteria, naczynia, narzędzia, ozdoby i elementy architektoniczne. Używali różnych technik odlewniczych, takich jak odlewanie woskowe, odlewanie piaskowe, odlewanie formą traconą lub odlewanie w glinie. Gisernicy byli zorganizowani w cechy, które regulowały ich prawa, obowiązki i jakość pracy. Byli również zaangażowani w rozwój nauki i techniki w średniowieczu, ponieważ eksperymentowali z różnymi metalami i stopami, a także prochem strzelniczym i zegarami mechanicznymi. Rozkwit techniki odlewniczej nastąpił w średniowieczu i w okresie odrodzenia. Powstało wtedy wiele odlewanych pomników i tak imponujących dzieł jak Drzwi Gnieźnieńskie.

Gisernicy byli swego rodzaju celebrytami tamtych czasów. Do ich mistrzowskich warsztatów trudno się było dostać, a ich dzieła miały charakterystyczny dla danego mistrza kształt. O najlepszych zabiegały miasta, kościoły i możni. Obecnie słowo „gisernik” jest rzadko używane i najczęściej odnosi się obecnie do odlewników dzwonów lub czcionek.

Jednymi z najbardziej znanych odlewników w średniowieczu była rodzina Apengeterów. Z jej warsztatu wyszło wiele przepięknych dzieł podziwianych do dzisiaj. Były tak charakterystyczne, że przyjęło się nawet nazywać podobne prace apengeterami. Jedne z najbardziej znanych prac Hansa Apengetera to chrzcielnica z Lubeki, świecznik z Kolberga czy nagrobek biskupa Heinricha Bochholta w katedrze w Lubece.

Jakie znaczenie miały antaby w średniowieczu?

Antaby były nie tylko elementami użytkowymi, ale także przedmiotami ozdobnymi i symbolicznymi.

Antaby pełniły więc kilka ważnych funkcji w średniowieczu. Oto niektóre z nich:

Funkcja użytkowa: Antaby służyły do otwierania i zamykania drzwi, bram lub skrzyń. Były to elementy metalowe, które mocowano do skrzydła drzwiowego lub pokrywy skrzyni. 

Funkcja estetyczna: Umieszczane na drzwiach kościołów pełniły funkcję dekoracyjną. Były często bogato zdobione i miały różne kształty i motywy. Najczęściej spotykane były antaby w formie głowy lwa lub gryfa, ale także innych zwierząt, roślin, ludzi lub geometrycznych wzorów. Służyły za ozdobę drzwi lub skrzyń i podkreślały ich styl i charakter. Stanowiły znak prestiżu i bogactwa właściciela. Lew jako strażnik przybytku był symbolem siły i władzy.

Funkcja symboliczna: Antaby nawiązywały do różnych znaczeń i symboli, które były ważne dla ich właścicieli lub użytkowników. Niektóre miały związek z religią, np. głowa lwa symbolizowała Chrystusa lub siłę Bożą, a winna latorośl oznaczała życie i zbawienie. Niektóre antaby odnosiły się do heraldyki, np. głowa gryfa była godłem wielu rodów szlacheckich lub miast. Szczególna grupę stanowią rzadko spotykane kołatki z paszczą lwa pożerająca głowę człowieka. Wszystkie te dzieła miały charakter magiczny, gdyż zgodnie ze słowami psalmu Salve me ex oro leonis pożerający lew był w sztuce romańskiej symbolem diabła, jego otwarta paszcza to otchłań wiecznego potępienia, a pożerana ofiara stanowiła personifikację grzechu.

Funkcja prawna: Dotknięcie pierścienia antaby w kościele mogło służyć za potwierdzenie, swego rodzaju podpis w czynnościach prawnych związanych z przysięgą, przelewem własności dóbr oraz uzyskaniem prawa azylu. Były więc symbolem immunitetu Kościoła.

Niewiele jest zachowanych kościelnych antab z głową lwa, do naszych czasów przetrwało około 500. Wiele z nich zaginęło lub zostało przeniesionych do innych lokalizacji.

Jeszcze rzadszą grupę stanowią antaby, które w paszczy bestii mają głowę ofiary. Zakłada się, że istnieje tylko dziewięć takich obiektów. Do tego wyjątkowego grona należy właśnie kołatka z Czerwińska, skradziona podczas II wojny światowej przez austriackiego naukowca Dagoberta Freya.

Ciekawostka – antaba na słynnych drzwiach, przez które wchodzą światowi politycy

Antaby lubią szczególnie Anglicy, a najbardziej w Wielkiej Brytanii znana jest kołatka znajdująca się na drzwiach siedziby premiera przy Downing Street 10. Została zamontowana w latach 70. XVIII w. i stanowi jeden z symboli urzędu premiera.

Źródła:

Teresa Mroczek, Czerwińsk romański, Oficyna Wydawnicza Auriga 1972

Rownież ciebie zainteresuję..

Branża telewizyjna

Czy adaptacje książek się udają? Jak zachować wierność źródłu, jednocześnie tworząc coś, co będzie żyło własnym życiem na ekranie? Wyłania się tu kilka zagadnień. Temat

Czytaj więcej

KRUCJATY

– Dlaczego w średniowieczu powstał wielki ruch narodów. Cz.1 Niebezpieczne pielgrzymki Dla dawnych chrześcijan Ziemia Święta była punktem odniesienia w każdym aspekcie życia. Szczególnie ważne

Czytaj więcej